Stap 5 | Datastation gereed

In deze stap staat het afronden en permanent in gebruik nemen van het datastation centraal. Er worden afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud van het datastation. Om een datastation permanent te kunnen gebruiken is het van belang dat alle benodigde brongegevens aansluiten op de KIK-V werkwijze.

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Michel Henry

Beheer van het datastation

Bij de afronding van implementatie van het datastation is het belangrijk afspraken te maken met de leverancier over beheer en onderhoud. Dit omvat verantwoordelijkheden voor het datastation, de implementatie van nieuwe uitwisselprofielen en updates van de afsprakenset. Afspraken over de betrokkenheid van de DaaS-leverancier moeten worden vastgelegd in een beheercontract.

Opleveren van beheerafspraken met KIK-V

Er wordt afgesproken hoe en bij wie je incidenten, storingen en wijzigingsverzoeken kunt melden.   

Ook vanuit de KIK-V beheerorganisatie zelf zullen periodiek updates worden gedaan. Dit omvat een halfjaarlijkse release van de afsprakenset en de ontologie.

Afronding KIK-V implementatietraject

Tijdens de eindbijeenkomst evalueer je het project met de DaaS-leverancier en de implementatieadviseur van KIK-V. Vanaf nu implementeer je zelfstandig andere gegevensgroepen.

Wanneer het datastation én het beheer ervan volledig is ingericht en functioneert, kan je alle uitvragen van informatie-vragende partijen beantwoorden via het datastation.

Bij de afronding van het project kun je onderstaande checklist gebruiken om te controleren of je aan alles hebt gedacht. 

Ook zal in deze stap de leidraad implementatie datastation t.b.v. KIK-V uit stap 3 en 4 terugkomen. 

Hoe gaat de uitwisseling via het datastation in zijn werk?

Het datastation kan de gestelde vragen, ook wel indicatoren genoemd, automatisch berekenen door koppelingen met bronsystemen. Met de ingeladen gegevens berekent het datastation de antwoorden op de benodigde indicatoren. De zorgaanbieder kan deze controleren en indien nodig handmatig aanpassen om fouten te corrigeren.

Als zorgaanbieder moet je actief de uitwisseling initiëren door de uitvraag goed te keuren. Je blijft dus altijd in controle over wanneer en welke gegevens je met informatie-vragende partijen uitwisselt. Je kunt uitvragen van verschillende partijen beantwoorden en antwoorden op indicatoren vrijgeven, zonder dat deze partij toegang heeft tot de brondata.