Stap 2 | Analyse
Na de kennismaking begint de analyse. In deze stap krijg je inzicht in het eigen applicatielandschap en de beschikbaarheid van gegevens voor KIK-V. Een formele opdracht vanuit het management of bestuur om te starten met de analyse is essentieel.
Aan het eind van deze stap weet je in hoeverre de huidige brongegevens aansluiten op de KIK-V werkwijze en wat er nog te doen is. Ook heb je inzicht in de datakwaliteit, een voorkeurs leverancier voor de technische oplossing, een projectplan voor de implementatie en inzicht in de benodigde budgetten voor de verdere uitrol van KIK-V.
Analyse KIK-V gegevensbeschikbaarheid
In deze analyse onderzoek je of de brongegevens beschikbaar zijn voor de uitvragen van informatie-vragende partijen. De analyse bestaat uit de volgende stappen:
- Inventarisatie bronsystemen: bronsystemen zoals HRM, financiële programma’s en het ECD worden in kaart gebracht.
- Inrichting bronsystemen: beoordeel of de benodigde gegevens voor het beantwoorden van de vragen in de bronsystemen aanwezig zijn. Gegevens die ontbreken, onvolledig zijn of verkeerd geregistreerd zijn uit de bronsystemen worden aangeduid als 'niet beschikbare gegevens'.
Je kunt deze stap zelf uitvoeren of uitbesteden aan een dienstverlenende partij. Voor de meest gebruikte bronsystemen is een referentieontwerp beschikbaar. Dit ontwerp toont hoe de benodigde gegevens beschikbaar kunnen worden gesteld voor het berekenen van de antwoorden op de indicatoren (de vragen).
Met de referentieontwerpen kan worden bepaald in hoeverre de modelgegevensset, het totaal aan gegevens wat gebruikt kan worden binnen de KIK-V werkwijze, geautomatiseerd kan worden samengesteld. Sommige gegevens worden wellicht al op de juiste wijze geregistreerd uit de bronsystemen, andere niet. Als de inrichting niet volledig volgens de KIK-V werkwijze is, zijn aanpassingen nodig om ontbrekende, onvolledige of verkeerd geregistreerde gegevens beschikbaar te maken. Samen met de implementatieadviseur wordt gekeken hoe dit te doen is.
Om ondersteuning te bieden bij de gegevensbeschikbaarheidsanalyse organiseert KIK-V werksessies. Het doel van de bijeenkomst is om ICT-medewerkers te helpen de benodigde gegevens te identificeren in bronsystemen om volgens de KIK-V werkwijze uit te wisselen, aan de hand van de beschikbare referentieontwerpen. Na afloop van de bijeenkomst weet je meer over hoe de referentieontwerpen zijn opgesteld en hoe je deze kan gebruiken.
Selectie gegevensgroepen
Je kunt ervoor kiezen om gegevens voor de hele modelgegevensset in één keer of in delen per gegevensgroep te ontsluiten. Een gegevensgroep is bijvoorbeeld de set aan personeelsgegevens. Het is handig om te beginnen met een set aan gegevens die al wél beschikbaar zijn en makkelijk uit de bronsystemen zijn te halen.
Op het publicatieplatform, het platform waar alle KIK-V producten worden gepubliceerd, zie je welke gegevens gebruikt worden voor welk uitwisselprofiel.
Publicatieplatform
Wanneer je bezig bent met implementatie van KIK-V, zul je te maken krijgen met het publicatieplatform. Dit is de plek waar de ontwikkelde producten worden gepubliceerd, zoals de afsprakenset en uitwisselprofielen.
Het publicatieplatform behoeft enige toelichting. Daarom is er een uitleg video gemaakt.
Hulpmiddel | Leeswijzer publicatieplatform
[tekst op scherm]: Uitleg KIK-V publicatieplatform
In deze video zie je hoe het KIK-V publicatieplatform werk. Het publicatieplatform maakt de meest recente versies van de KIK-V producten beschikbaar.
Op het publicatieplatform kunnen zowel zorgaanbieders en informatie-vragende partijen als ook softwareleveranciers terecht voor informatie.
Belangrijk op het publicatieplatform zijn met name de KIK-V afsprakenset en de uitwisselprofielen. In de afsprakenset staan de algemene afspraken die zorgaanbieders en informatie-vragende partijen met elkaar maken over de gegevensuitwisseling.
In een uitwisselprofiel staat welke informatie zorgaanbieders uitwisselen met een informatie-vragende partij, wanneer en met welk doel.
De NUTS technische specificaties zijn vooral bedoeld voor ICT-specialisten.
Via de knop “Aan de slag” kom je snel bij de informatie die voor jou relevant is.
Je kunt bijvoorbeeld kenbaar maken dat je een zorgaanbieder bent.
En vervolgens aangeven welke informatie je zoekt.
Klik je bijvoorbeeld op ‘uitwisselprofiel’, dan kom je terecht bij de uitwisselprofielen die gepubliceerd zijn en voor jou relevant kunnen zijn.
Als je klikt op een uitwisselprofiel zie je links de publicatiedatum en de datum van inwerkingtreding. Zo kun je zien of het uitwisselprofiel op dit moment in werking is.
Ook zie je hier de verschillende versies, waarbij automatisch de laatst geaccordeerde versie bovenaan verschijnt. Als je iets naar beneden scrolt, zie je alle andere onderdelen van het uitwisselprofiel. Elke titel beschrijft waar dat onderdeel over gaat.
Klik bijvoorbeeld eens op het onderdeel "Release en versiebeschrijving."
Aan de rechterkant van het scherm verschijnt dan informatie over de versie van dit uitwisselprofiel.
Bij dit uitwisselprofiel zie je bijvoorbeeld wat de huidige status is, namelijk dat deze ter vaststelling bij de Ketenraad KIK-V ligt.
Een ander interessant onderdeel is “Gevalideerde vragen functioneel’’. Als je hierop klikt, verschijnen rechts de functionele vragen. Dit zijn de vragen die aan de zorgaanbieder worden gesteld, uitgeschreven in tekst. Wanneer je op een individuele vraag klikt, zie je meer informatie over die vraag, zoals uitgangspunten, voorbeelden en hoe het antwoord precies wordt berekend.
Zo kun je de verschillende onderdelen van een uitwisselprofiel verkennen. Veel van deze informatie is vooral interessant voor mensen met een specifiek kennisgebied, zoals ICT'ers of juristen.
Terug op de homepage vind je bovenaan nog een belangrijk menu. Als je klikt op "KIK-V concepten," zie je hier alle concepten uit de modelgegevens set en in welk uitwisselprofiel ze terugkomen.
Zoals je ziet worden dezelfde concepten gebruikt in meerdere uitwisselprofielen.
Daarnaast is er een menu-optie “veelgestelde vragen’’. Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over het publicatieplatform. Helemaal rechts vind je de menu-optie release notes. Hier vind je informatie over de aanpassingen die zijn gedaan in de KIK-V producten ten opzichte van de vorige versie.
Tot zover het publicatieplatform.
[tekst op scherm]: Mail ons via implementatiekikv@zinl.nl
Heb je nog vragen over het publicatieplatform of over andere KIK-V zaken neem dan contact op via implementatiekikv@zinl.nl
KIK-V datakwaliteitsanalyse
In de KIK-V datakwaliteitsanalyse controleer je of de kwaliteit van brongegevens voldoet aan de eisen van de modelgegevensset. Je controleert of de brongegevens (zoals ingevoerd in de bronsystemen) na bewerking volgens het referentieontwerp de juiste antwoorden op de indicatoren opleveren. Dit kan met beschikbare tooling op de markt, bijvoorbeeld via een dienstverlenende partij, of met een eigen gekozen aanpak.
Nadat inzicht is gekregen in de eigen informatiehuishouding en kwaliteit van data kan er een projectplan worden opgesteld.
Projectplan KIK-V
In deze stap stel je het stappenplan voor de implementatie op. Dit omvat:
- Activiteiten om gegevens beschikbaar te maken, gebaseerd op de analyse KIK-V gegevensbeschikbaarheid en de keuze voor gegevensgroepen.
- Selectie van DaaS-leveranciers voor de technische oplossing.
- Realisatie van het datastation (door de DaaS-leverancier) en testen van de gegevensuitwisseling.
Binnen het programma is een format voor het projectplan beschikbaar.
Oriënteren op DaaS-leveranciers
DaaS-leveranciers bieden de technische oplossing die nodig is binnen de KIK-V werkwijze: een datastation-as-a-service (DaaS). In deze stap maak je een voorkeursselectie op basis van hun aanbod. Dit stelt je in staat om in de volgende stap gesprekken aan te gaan met de gekozen leveranciers.
Go/no-go beslissing
Het projectplan biedt inzicht in de interne investering (tijd en geld), de doorlooptijd van het project en de benodigde expertise. Dit kan besproken worden met de implementatieadviseur van KIK-V. Op basis van deze informatie neem je een go/no-go beslissing over de voortzetting van de implementatie bij jou in de organisatie.
Bij een ‘Go’ wordt er een interne projectorganisatie met projectleider en projectteam aangesteld. Effectief opdrachtgeverschap vanuit de zorgaanbieder richting de DaaS-leverancier (en eventueel ondersteunende partners) bevordert een succesvolle implementatie.