‘Voor efficiencyslag is KIK-V goede ondersteuning’
“KIK-V helpt ons enorm in de efficiencyslag die wij willen maken. Het lijkt me prachtig als we straks met één druk op de knop allerlei gegevens tevoorschijn kunnen halen.” Joke Verbaan, kwaliteitbeleidsadviseur bij woon- en zorgcentrum Groot Hoogwaak in Noordwijk, is enthousiast over haar – vroege – deelname aan KIK-V.
Herijken
Omdat ze lid is van het landelijk kwaliteitsnetwerk van brancheorganisatie ActiZ had Joke de naam KIK-V al een paar keer voorbij horen komen. Ze vroeg informatie aan, kwam in contact met implementatie-adviseur Evy Liersen en besloot deel te nemen aan een eerste pilot. “Wij zijn bezig de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Daarom haal ik alles met een haaknaald nog eens op en herijken we zaken waar nodig.”
Over de uitwisseling van kwaliteitsgegevens zegt ze: “Daar ga ik jaarlijks een weekje voor zitten, en dat was het dan weer. Ik dacht: dit moet toch anders kunnen. Zodat ik niet telkens met een vragenlijst langs collega’s van de zorg hoef, maar de gegevens gewoon uit een systeem kan halen. Dat ik ze bovendien vaker kan raadplegen en als sturingsinformatie kan gebruiken. Onze organisatie is bezig verder te digitaliseren en informatiseren. Daar bleek KIK-V prima bij te passen.”
Positieve bijdrage
Een van de dingen waar Groot Hoogwaak mee bezig is, is het ontwikkelen van een BI-tool (business intelligence). Een tool die niet alleen gegevens over financiën, personeels- en bedbezetting genereert, maar ook kwaliteitsinformatie over de zorg, zoals klachten en MIC’s (Meldingen Incidenten Cliënten). Joke: “Daar hebben we KIK-V hard voor nodig.”
Het invullen van de referentie-ontwerpen levert er een positieve bijdrage aan. “Het laat je precies zien op welke onderwerpen je gegevens in je BI-tool kunt stoppen. Wij kunnen nu met de referentie-ontwerpen naar ons management stappen en zeggen: dit zijn de mogelijkheden, kies maar.” Het bracht nog een ander inzicht. “We kwamen tot de conclusie dat we het nog helemaal niet zo gek doen. Er zijn al best veel gegevens opgeslagen die we zo kunnen ophalen. Dat is wel heel leuk.”
Wenselijkheid
De invulexercitie maakte ook duidelijk waar precies de ‘gaps’ (gaten) zitten. Joke: “We kwamen erachter dat we de functionaliteiten van Ons (het elektronisch cliëntdossier van Nedap, red.) onvoldoende benutten. We kunnen het systeem veel meer voor ons laten werken dan we nu doen.”
Over de wenselijkheid daarvan gaat Joke binnenkort met de kwaliteitsregisseurs van de zorgteams in gesprek. “De vraag zal zijn: willen jullie dat ook? Als de gegevens over eten en drinken elders al goed geregistreerd zijn bijvoorbeeld, dan moeten die misschien niet in de BI-tool. Zo’n tool moet de medewerkers in de zorg ook helpen natuurlijk.”
Op de vraag of Joke blij is dat ze vroeg is ingestapt, antwoordt ze met een volmondig ja. “Ik heb ontzettend veel aan de ondersteuning van KIK-V. Je groeit met elkaar mee en het is ontzettend leerzaam om het samen te doen. Ik zie dat sommige collega’s in het land afwachten. Ik denk: we moeten straks toch allemaal overstappen, dan kun je daar beter nu een stap in zetten. Je hebt een vinger in de pap én je hebt goede ondersteuning.”